Tulunoğulları devleti(868-905)
Tulunoğulları devletinin sınırları |
·
Tolunoğlu Ahmet dönemi (868-884): Ahmed b. Tulun’un Buhara asıllı bir Türk
olan babası Tolun, Halife Me’mûn döneminin önemli kumandanlarındandı. Halife Müstaîn’in güvenini kazanmış olacak ki sarayda görevli
haline getirildi. Halife Musta’in tarafından Tulun’un üvey babası Bayıkbeg’e
Mısır valiliği verilmişti. Bayıgbey Mısır’a vekil olarak Tulun’u gönderir. Tulunoğlu Ahmet 868’de
Mısır’ın Fustat şehrine ulaşarak kendi devletinin temelini atar. Mısır daha önce Samarra gibi
Türk üssü haline gelmiş olması onun işini kolaylaştırmıştı. Ahmet Mısır’da
askeri, mali ve haberleşme işlerini tek merkezde toplayarak otoritesini güçlendirmişti.
Mısır’ın ünlü maliyecisi Ahmet bin Müdebbir ona karşı çıksa da onu Mısır’dan
uzaklaştırdığı sırada Ahmet’in üvey babasının ve kayınpederi Yârcûh
et-Türkî’nin 872’de ölmesi onu Mısır’da tek
başına söz sahibi yapmıştı.Tulunoğlu Ahmet döneminin en önemli olaylarından biri 876'da Nil nehrinde yer alan Ravza adası çevresinde kale inşa edip donanma kurmuş olmasıdır.
Tulun (Tolun) devleti sırayla hükümdarları |
·
Bu
sıralarda Abbasilerde halife Mu’temîd, devlet işlerini ve Abbasi topraklarının
doğusunu kardeşi Muvaffık’a bırakması olası çatışmayı başlatacaktı.
Gerçekten de Zenci ayaklanması nedeniyle Muvaffık Tulunoğlu’nda ihtiyacı nedeniyle
para ister. Ahmet bir miktar gönderip
Muvaffık’ın istediği miktarı ödememesi üzerine
onu azletmesi için Suriye valisi Amâcûr’u görevlendirir. Ancak Amacur’un ölümü
üzerine Suriye de Ahmet’in eline geçer. Ahmet’in Suriye seferinde
Mısır’da vekil bıraktığı oğlu Abbas kendi devletini kurmaya niyetlenmiş ama Ahmet
bunu önlemişti.
Tulunoğlu Ahmet'in mezarı |
Ahmet'in Mısır'da yaptırdığı cami |
·
Ahmet,
Katâ’î adı
verilen yeni bir şehir kurdu. Kendi adıyla cami inşa etmiş ve “Dârel-İmâre”
denilen hükümet konağı yaptırmıştı. Maristan
adı verilen hastane yine onun
döneminde kuruldu.
·
Humâreveyh dönemi (884-896): Ahmet’in Suriye valisinin Muvaffak’ın tarafına geçmesi
Abbasilerle tekrar çatışmasına yol açarken Ahmet’in ani ölümü üzerine küçük
oğlu Humâreveyh başa geçer. Bir süre abisi Abbas’ın isyanı ile uğraştıktan
sonra Muvaffık’ın Suriye üzerine sefer yaptığı haberini alır. Muvaffak’ın oğlu
Ahmet başta Mısır ordusu bozguna uğratmış hatta Humâreveyh savaş meydanını
terketmiş ancak bundan haberi olmayan Sa’d el Aysar pusudan çıkıp Ahmet’in orudunu
dağıtmayı başarmıştı.Tavahhin yenilgisiyle Abbasiler Humâreveyh’in Mısır ve
Suriye egemenliğini tanımak zorunda kaldılar(886). Bu sırada Musta’in ölünce
yerine yeğeni Ahmet Mu’tazıdadıyla halife oldu. Humâreveyh, dönemi harcamaların
yüksek olması nedeni ile mali durum zayıflamıştı. Zamanla idareyi Vezir Ebü’l-Hasan Ali
b. Ahmed’e bırakmıştı.
Tulunoğullarının bastırmış olduğu para |
·
Ebu’l-AsâkirCeyş dönemi (896): Humâreveyh’in Suriye seferi esnasında köleleri tarafından
öldürülmesi devlet için olumsuz olmuştu. Onun ölümünden sonra başa on dört
yaşındaki Ebu’l-AsâkirCeyş başa geçti (896). Tecrübesiz olması çevresinde
yetekli kişilerin olmaması üstelik komutanlarını azletmeye çalışması
komutanların onu öldürmelerine yol açar.
·
Ebu Musa Harun dönemi (896-904): Ebu’l-AsâkirCeyş’in öldürülmesi üzerine yerine bir onun
kadar yeteneksiz ve tecrübesiz kardeşi Harun geçti. Bu dönemde Mısır Abbasilere
ödediği vergi artırılmış Abbasilerin Karmati hareketi olaylarını bastırmaları
sıranın Mısır’a geleceğini gösteriyordu. Ancak bu sırada Harun nedeni belli
olmayan şekilde öldürülmesi üzerine yerine amcası geçti.
·
Şeyban dönemi (904-905): Şeyban’a güvenleri olmayan komutanlar mücadele etmeyi
uygun görmemeleri zaten Mısır üzerine sefer emri alan Türk kökenli Abbasi
komutan Muhammed bin Süleymân Mısır üzerine yürüyerek
Tulunoğulları devletine kolay bir şekilde son verdi. Böylece Mısır’da kurulan ilk Türk devleti yıkılmış oldu.
Sonuç olarak Tolunoğulları devleti Firavunlar dönemi Mısır'ından sonra bağımsızlığa kavuşan maliye ve refah olarak kısa süreli olmasına rağmen varlık gösteren bir devlettir.
Sonuç olarak Tolunoğulları devleti Firavunlar dönemi Mısır'ından sonra bağımsızlığa kavuşan maliye ve refah olarak kısa süreli olmasına rağmen varlık gösteren bir devlettir.
Kaynak:
1. Prof. Dr. Erdoğan Merçil, Müslüman-Türk Devletleri Tarihi, Bilge Kültür Sanat, İstanbul, Eylül 2013
2. NADİR ÖZKUYUMCU, "TOLUNOĞULLARI", TDV, https://islamansiklopedisi.org.tr/tolunogullari
(17.04.2020)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder