EMEVİ DEVLETİ (661-750) (1)
Emevi (Ümeyye) ailesi |
·
Muaviye
dönemi (661- 680)
·
Muaviye, Mekke
yöneticilerinden Ebu Sufyan’dır.
Annesi ise Hint’tir. Muaviye bin Ebi Süfyan, Peygamberin katipliğini
yapmış, Hz Ömer devrinde de Suriye fethinde görevlendirilmiş
başarılarından dolayı Suriye valiliğine atanmıştı. Bu görevde yirmi yıl
kalmıştı. (641-661)
·
Sıffin
Savaşı ve Hakem olayından sonra Hz Ali’nin öldürülmesi,
Hz Hasan’ın da halifelikteki iddiasından anlaşmayla çekilmesi üzerine iyice
güçlendi.
·
Muaviye ilk önce kendisine sadık komutan ve
yöneticileri belirledi. Hz Ömer
devrinde Mısır’ı fetheden Amr bin As’ı kazandıktan
sonra Muaviye’nin babası Ebu
Süfyan’ın gayrimeşru oğlu Ziyad bin
Ebihi kendisine anne ayrı baba bir kardeşi ilan ederek kendine bağladı.
·
Ziyad, Basra
valisi olarak görevde iken Muaviye’ye karşı gelebilecek Şii ve Haricileri
hareket kabiliyetlerini kısıtladı. Karşı gelenleri İran taraflarına sürdü.
·
Muaviye, Hz Osman devrinde kurduğu donanma ile 649’da
Kıbrıs adasını Bizans’tan ele geçirmeyi başarmıştı. 655 ve 676’da olmak üzere
İstanbul’u iki defa kuşatmış ancak başarı göstermemişti. Bu kuşatmalarda bir
çok değerli İslam komutanı şehit düşmüş bu arada Eyüp el Ensari de hayatını
kaybetmişti. Muaviye’nin ikinci İstanbul kuşatması yedi yıl sürmüş ama surlar
aşılamamıştı.
·
Ukbe bin
Nafi adlı komutan bu başarısızlıklardan sonra fetih hareketleri yönünü
Afrika’ya çevirmişti. Tunus’ta ordugah şehri olarak Kayravan şehrini kurmuştur.
Afrika sahra altında yer alan Moritanya’ya kadar bölgeleri zapt etmiş ve Atlas
Okyanusu’na kadar ilerleyerek “Allah’ın bu deniz yürümeme engel olmasaydı adını
daha ileriye yazacaktım” demişti.
·
Muaviye’nin
eleştirildiği konular şunlardır:
ü Seçime
uymayarak halifeliği alması
ü kendi
akrabalarını önemli makamlara tayin etmesi,
ü komutan ve
yöneticilerinden kendisine itaati zorunlu bırakması
ü eğlenceğe
düşkün oğlu Yezid’i veliaht olarak yapması ve zorla bunu halka kabul ettirmesi
ü peygamberin
torunu Hz Hasan’ı zehirletmesi ve Hz Ali’nin komutanı Malik el eşteri
öldürtmesi
ü Hz Ali ve
soyundan olanlara cami ve minberlerde küfür ettirmesi
ü Ziyad bin Ebihi’yi kendi
kardeşi ilan etmesi
·
Bunlara rağmen gücün başarısına güvenmekle
birlikte başkent Şam’d danışma kurulu da oluşturmuştu. Suriye’de Bizans’tan
kalan disiplinli devlet anlayışını bütün ülkeye yaymıştı.
·
Yezid
I (680-683)
·
Kerbela
Olayı: Yezid başa geçer geçmez kendi
halifeliğine biat etmeyenlerin üzerine kuvvet göndererek onları Medine’de
tasfiye etti. Bu sıralarda Kufe’de Peygamber torunu Hz Hüseyin’in halife olması
gerektiği konusunda onu göreve çağırdılar. Zaten Hz Hasan ve Muaviye arasında
yapılan anlaşmaya göre Hz Hüseyin’in halife olması gerekiyordu. Kufe valisi
Numan bin Bişr Hz Hüseyin’i vaz geçirmeye çalıştı. Bağdat’ın yaklaşık 100 km
güneyinde yer alan Kerbela denilen bir mevkide Hz Hüseyin ve yanındakiler önce
susuz bırakılarak 680 yılında öldürüldüler. Sinan bin Enes, Peygamber torununun kafasını kesti. Bu katliamdan Hz Hüseyin’in oğlu Ali bin Hüseyin (Ali Zeynelabidin) sağ kurtulmayı
başardı.
·
Kerbela
olayının sonuçları
ü İslam
dünyasında kesin olarak mezhep ayrılığı yaşandı.
ü Şii
mezhebinden olanlar bu olayın matemini tuttular.
ü Müslümanlar
bu olayla birlikte Yezid ismini lanetli kabul ettiler.
·
Harre
Savaşı:
·
Abdullah bin Zübeyr, Yezid’in
Kerbela olayında davranışı nedeniyle Medinelileri etrafında topladı. Bölge
valisi Osman bin Muhammed el Sufyani Medine halkını kazanmak için aralarından
Abdullah bin Hanzala’yı Şam’a gönderdi. Abdullah Şam’da Yezid’in eğlenceğe
düşkünlüğünü görünce taraftarları Yezid’i
hal’edip Abdullah’ı halife yapmak istediler.Bu olay üzerine Müslim bin Ukbe’yi
bu olayı yatıştırmak için
görevlendirdi. Müslim
bin Ukbe’nin başında bulunan kuvvetler Medine şehrini yağmaladılar
Abdullah bin Hanzala ve oğullarını da ödürdüler, hastaneler ve medreseler yakıldı ve yıkıldı. Medine'de evlere girilerek kadınlara tecavüz edildi. Bu olaylar sonucunda bu şekilde doğan çocuklara "Harre" çocukları dendi.
·
Mekke
kuşatması:
·
Müslim bin
Ukbe’nin ölümüyle yerine Hüseyin
bin Numeyr geçer. Yezid’in
hilafetini kabul etmeyenler Mekke’ye giderler. Yezid onları affetmesi mümkün görünmüyordu. Kabe’de kan dökmek
yasaklanmış olsa da Yezid askerleri
mancınıkla Kabe’yi vurmaya başladılar. “Beytüllah” yakılıp yıkıldığı sırada Yezid öldü. Hüseyin bin Numeyr,
Yezid’in öldüğü duyunca halifeliğin Emevi (Ümeyye)lerde kalmaması yönünde görüş bildirerek
Abdullah bin Zubeyr’i halife tanıyacağını
söyledi. Irak, Yemen ve Mısır da bu
yönde görüş birliğindeydiler. Fakat Abdullah bin Zubeyr,
ortam uygun olsa da halife olmayı reddetti.
·
Muaviye
II (683-684)
·
Babası Yezid dönemindeki olaylara tahammül
edemez hatta halifelikten ayrılacağı sırada ölür. Kendi soyundan yerine
geçecek kimse olmadığından amcazadesi Mervan I başa geçer.
Emevilerin Mervaniler
Kolu (684-750)
·
Mervan I
(684-685):
·
Abdullah bin Zubeyr’e Irak,
Hicaz, Yemen ve Mısır biat etmişti. Emevilerden
Dahhak bin Kays bile Abdullah’a biat etti.Mervan bin Hakem (Mervan I)
Abdullah’a bir edecekken önce Irak’ta halifeliğini ilan eden sonra Irak’tan
kovulan eski Irak valisi Ubeydullah bin
Ziyad, onu engelleyerek onun halife görmek istediğini söyledi. Mervan’ı
halife görmek isteyen Yemen kabileleine “Yemeniyye” Abdullah
bin Zubeyr’i halife görmek isteyenlere “Kaysiyye” denildi. Bunlar
arasında yapılan savaşı Mervan I ve taraftarları kazandı (684).
·
Mervan I’nın
halifeliğine muhalefet gecikmeden başladı: İbn Zubeyr’i yenilgiye uğratıp
Mısır’dan kovdu. Hariciler, İbn Zubeyr’in Hz Osman taraftarı olduğunu görünce
onu desteklemekten vaz geçtiler. Ubeydullah
bin Ziyad başındaki kuvvetler Irak taraflarında Şii hareketini durdurdular.
·
Abdulmelik
bin Mervan (685-705)
·
Mervan I ölünce yerine veliaht olan oğlu
Abdulmelik başa geçti. Abdulmelik başa geçtiğinde ülkede siyasi kargaşa
hakimdi. Ülkede birliği sağlamak için hemen mücadeleye girişti.
·
Muhtar es Sakafi’nin isyanı:
Cebrail’den vahiy aldığını haksızlıkları gidereceğini retorik tarzıyla kısa
sürede kendine taraftar buldu. Muhtar, Hz Ali taraftarları tarafından ilgiyle
karşılanmadı. Muhtar, Kerbela olayına karışan Ubeydullah bin Ziyad’ın ordusunu
yendi. Fakat bu başarı uzun sürmedi Basra valisi Müs'ab ibni Zübeyr, hem Muhtar hem de taraftarlarını bertaraf etti (687).
Müs'ab ibni Zübeyr’in başvurduğu baskı amacına ulaşamamış Muhtar’ın düşünceleri
şii (Hz Ali taraftarlar) mezhebini ahiret anlayışı çerçevesinde etkilemiştir.
·
Amr bin Said el
Eşdak, Şamda 689’da isyan ettiyse de bu isyan da bastırıldı.
·
Abdullah
bin Zubeyr’in halifelik iddiası: Abdullah
bin Zubeyr, sadece Hicaz ve çevresinde güçlüydü. Daha önce Muhtar
es Sakafi’nin isyanını bastıran Müs'ab ibni Zübeyr
kardeşi Abdullah bin Zubeyr’e destek vermesi onu güçlendirmişti. Bu isyanı
bastırmakla Haccac bin Yusuf, yedi aylık bir kuşatma ve yine mancınıkların Kabe’yi dövmesi sonucu Hicaz tekrar Emevilere
bağlandı. Bu başarıları karşısında Haccac’a Hicaz, Yemen ve Yemâme valilikleri verildi.
·
Haccac’ın
Arabistan’da bulunmasını fırsat gören Hariciler İran tarafında güçlenmişlerdi.
Bu seferle birlikte ona Kufe ve diğer vilayetlerin valilikleri de verildi.
·
Berberi
isyanları: Arapların kendini üstün görmeleri ve
Emevilerin doğu vilayetlerinde isyanlarla uğraşmak zorunda olmaları Berberilere
aradıkları fırsatı doğurdu. Ifrıkiye fatihi Ukbe bin Nafi’nin oğlu Zuheyr
komutan olarak görevlendirildi. Zuheyr, Berberileri yenilgiye uğratmış fakat
deniz yoluyla bu sefer Bizans tehlikesi başladı. Bizans ve Berberiler yenilgiye
uğratıldı. Bu sırada Kahine adlı Berberi kadın Berberileri etrafında toplamayı
başarmış(697); Kahine, beş yıl hükümdar gibi davradıktan sonra Hasan bin
Numan’la gönderilen kuvvetler Kahine’yi yenilgiye uğrattılar. Bu olay üzerine
Berberiler, İslamiyet’i benimsemeye başladılar (702).
·
İç
isyanlar nedeniyle on beş yıl boyunca sınırı korumak için Bizans’a vergi ödendi. Fakat
isyanların bastırılması üzerine Bizans’a savaş ilan edildi.
·
Baba, Oğul ve Ruhulkudüs oalrak Rumca yazılan
yazılar (Traz) ve elbiseler yasaklandı. Resmi yazşmalar da bölgenin yerel
diliyle yapılırdı. Bundan sonra Arapça resmi dil yapıldı.
·
Bizans Imparatoru
Leontius (695-698) peygamber hakkında küçültücü ifadeler koyacağı
tehdidi üzerine darbhanelerde altın ve gümüşten dinar ve dirhemler bastırıldı.
Paraların üzerinde peygamberin adı kondu.
·
Bu dönemde Basra bataklıkları kurutularak
buraya zenciler yerleştirildi. Bölgedeki mahalli otoriteleri kıran Haccac “zalim” olarak anılmaya başlasa da Emevilere bağlılığı
devam etti.
Arap parası |
·
Haccac bin Yusuf’un Orta Asya
seferleri:
·
Orta Asya’da İlteriş
unvanı alan Kutluk Kağan Kök Türk devletini kurmuştu(681). Kutluk’tan sonra
başa gelen Kapgan Kağan, Türgeş ve Karluk gibi Türk boyları yönetim altına
aldı. Bu sıralarda Abdulmelik Haccac’ı Horasan valiliğine de getirerek
Türkistan’ın fethiyle görevlendirmişti. Haccac da kendisine sadık komutanlardan
Kuteybe bin Müslim’i 705’te görevlendirdi. Kuteybe bin Müslim, Toharistan’a
girerek ticaret kenti konumunda olan Baykent’i
barış ile alsa da bu vilayetin zenginliğini görünce şehir yağmalandı, yakılıp
yıkıldı; eli silah tutan bütün Türkler katledildi, kadın ve çocuklar esir
edilerek Horasan’a götürüldü. Baykent’in başına gelen musibet Talkan kentinin de
başına geldi. Kuteybe bin Müslim, oniki yıl boyunca Türk illerini yağmaladı. Semerkant
ve Harizm de aynı felakete uğradı. Kuteybe’nin
katliamları askerleri tarafından öldürülmesine kadar devam etti (717). Bu arada
Semerkant halkı, Emevilere vergi ödemeyi kabul eden Talhun’u indirip yerine
Garuk Han’ı getirdiler.
"Haccac-ı Zalim" diye bilinen Haccac'ın temsili resmi |
·
Haccac’dan sonra Horasan valisi olan Eşres, Buhara ve Semerkant
şehirlerini elinde tutabilmek için Türkler için çok ağır olan Cizye vergisini
Müslüman olmaları halinde kaldırıldığını söylese de merkezi Emevi hükümeti Müslüman
oldukları halde cizye vergisini Müslüman Türklerden almaya devam ettiler. İslam
dinine aykırı olan bu durum Türklerin ayaklanmalarına neden oldu. Bu sıralarda
Seyhun nehri civarında Türgeş Hanlığı kurulmuştu. Türgeş kağanı Sulu Han,
müslümanlığı benimseyen Türkelerin yardım çağrılarını karşılıksız bırakmayarak
Arapları Maveraünnehir çevresinden çıkarsa da Tügeş hanlığının Kara Türgeş ile
Sarı Türgeş olarak ikiye ayrılmaları Arapların bu bölgeye tekrar girmelerine
olanak sağladı.
·
Şuubiye akımı: Müslümanlığı
benimseyen ancak Arap olmayan milletler Arapçılık ideolojisi güden ve tahakküm etmeğe
uğraşan Emevilere karşı ulusal bilinçlerinin uyaması, onlarda eski
geleneklerin yeniden canlandırılmasıdır. Başta İslam birliğini zayıflatmış olsa
da Müslüman dünyaya özgürlük havası getirmiş Arap olmayan toplumların dillerine
ve geleneklerine değer verilmeye başlanmasının yolunu açmıştı.
·
Velid
I (705-715)
·
Asya'da fetihler: Doğudaki
fetihleri Haccâc yönetiyordu. Buhara, Semerkant, Fergana ve Kâşgar Araplar'ın eline
geçt.I. Velid'in valilerinden olan Muhammed bin Kasım, Sind ile Belucistan
(Batı Hindistan) arasındaki bölgelerde oturan aşiretleri yola getirmek için
açılan savaşlar sonunda Sind, Multan ve Pencab'ı ele geçirdi(715).
·
I. Velid'in imar işleri: I. Velid,
Ömer ibni Abdillaziz'i Hicaz vâliliğine getirmişdi. Haccâc'ın zulmünden kaçan
birçokları Irak'ı bırakıp Hicaz'da rahata kavuşuyorlardı. I.
Velid zamanında mescitlere minareler yapılması
emredildi. Bazı kaynaklarda ilk minareyi I. Muâviye’nin yaptırdığı konusunda görüşler
vardır. Fakat, Haccac'ın çevirdiği entrikalarla, Ömer Hicaz vâliliğinden
azledilmiştir. Büyük Emevi camisi de bu dönemde yaptırılmıştır.
·
Afrika ve Ispanya'da fetihler
708’de
Hassân bin Nu'mân yerine Musa bin Nusayr Afrika
kumandanı tâyin edildi. Musa bütün
Bizanslıları Afrika’dan kovarak düzeni yeniden kuruldu. Berberiler arasında
Müslümanlığı yaydı. 710-715 yılları arasında
Akdeniz adalarında bulunan Bizanslılar üzerine asker göndererek Mayorka ve Minorka ele geçirildi.
·
Bu sıralarda İspanya’da hüküm süren Vizigot
krallığı halka baskı uygulamaktaydı. Halk zorla Hristiyan yapılmaya
çalışılıyordu. Rodrik, darbeyle İspanya
kıralı Viçia'yı tahttan indirip iktidarı eline almıştı. Rodrik,aynı zamanda ahlaksız
biriydi; Susa valisi olan Jülien'in kızına
tecavüzde bulunmuştu. Bundan ötürü Jülien, Rodrik'ten öç almak amacıyla
Musa'yı İspanya'ya davet etti. Musa, Halife
I. Velid'in de iznini alıp en değerli
kumandanı olan azatlı kölesi Tarık bin
Ziyad'ı 7000 kişi ile İspanya' ya geçirdi
(711).
·
Bu bölgenin Got valisi topladığı kuvvetlerle Tarık'ın ordusunu karadan kuşattıysa
da kendisi askerin geri dönme umudunu kırmak için limandaki gemileri yaktırdı. Savaş Kadis
(Kadiks) denilen yerde düşman ordusunu
yenilgiye uğratmış Rodrik’i öldürtmüştür. Fakat daha geri çekilmekte olan
askerlerin peşine düşerek başkent Tuleytula (Toledo)’yu ele geçirdi. Musa,
Tarık’ı kıskandığı için onu görevden aldı.Musa’nın yerine oğlu Abdulaziz,
Mağrip ve Endülüs’e vali olarak görevlndirildi. Tarık’ın görevden el
çektirilmesi Avrupa içlerine yapılacak İslam fetihlerini de sekteye
uğratmıştı.İspanya (Endülüs) Müslümanları kendilerine Kurtuba (Cordoba)’yı
merkez edinerek bilim ve kültürde gelişme kaydedeceklerdi.
Arapların Endülüs dedikleri İspanya ve Portekiz |
·
Abdurrahman ül-Gâfiki ve Fransa
seferi : 729'da Abdurrahman ül-Gâfiki İspanya vâliliğine
atandıktan sonra Pireneleri geçip Fransa'yı
işgale başladı. Önce batıdan Bordeaux'yu
aldı, Garonne ve Charente
nehirlerini geçti, Poitiers şehrini aldı. Bundan sonra Tours şehrine gidip, orayı da ele geçirdi . Bu arada Lyon şehri de Müslümanlar tarafından alınmış ve daha sonra
Autun şehrini de ele geçirdiler. Arap
askerlerin yağmaya dalması Abdurrahman'm
bozguna uğramasına sebeb oldu. Bu sırada Frank prenslerinden Charles Martel büyük bir kuvvetle görünmüştü. Abdurrahman kendi askerlerine
düzen vermek amacı ile Poitiers
(Puatye)'nin kuzeyine çekildi. Poitiers
(Puatye)’de yapılan savaşta Araplar ağır bir yenilgiye uğrayarak Arapların muhtemelen Almanya'ya ve Orta Avrupa’ya yayılmasını
engellemiştir (732).
·
Poitiers (Puatye) savaşının
sonuçları
1. Pireneler'in
kuzeyindeki topraklar Arapların yönetiminden çıktı.
2. İspanya
halkı da Şam'dan gönderilen valilerin
yönetiminden memnun kalmamaya başladılar.
3. İspanya'nın kuzeybatısında yer alan Asturya ve Galiçya bölgelerindeki
halkın 745'te Alfons'u kral tanıyarak, onun
yönetimi altında toplandılar. Bu bölgelerin ele geçirilmeden Fransa’nın
içlerine girilmesi uygun değildi.
4. Saragossa,
Kurtuba bölgesinde ise Müslüman Emirler, bağımsızlıklarını ilan ettiler. Bu durum karşısında İspanya'nın
ileri gelenleri toplanıp Ukbe bin Nâfi’nin torunlarından Yusuf bin Abdurrahman
adında birini İspanya hakimi ilan ettiler (742).
5. Bu tarihe
kadar İspanya valileri Şam Halifesi tarafından tâyin olunurdu. Artık
Ispanya'nın yönetimi fiilen bağımsız olmuştu.
·
Süleyman
(715-717)
·
Haccac döneminde haksız yere cezaevlerine
gönderilenleri serbest bıraktırarak vergi sistemini düzenledi. Yemenli Yezid
bin Muhalleb zalim Haccac’ın yaptıkları zulmü onun destekçilerinden çıkarmaya
başlaması ülkede iç savaş çıkardı. Türk katili Kuteybe bin Müslüm bu sırada
öldürüldü. İspanya fatihleri Musa bin Nusayr ve Tarık bin Ziyad gözden
düştüler.
·
Bu dönemin en önemli faaliyetlerinden biri
Mesleme bin Abdulmelik’in oniki bin kişilik orduyla İstanbul’u kuşatmasıdır. Arap
donanması 716’da Çanakkale boğazı üzerinden İstanbul’a vardılar. III.
Teodisius’un yerine imparator olan III.Leo, daha önce Arap ordularını kuşatmaya
ikna etmişse de Arapları bırakarak onların askeri sırlarını bildiğinden Arap
donanmasını yaktırmış ve Arapların çekilmesini sağlamıştı. Emeviler bir daha
İstanbul’u kuşatmamışlardır.
·
Süleyman, kadınlara düşkünlüğü ile bilinirdi.
·
Ömer
b. Abdulaziz (Ömer II)(717-720)
·
Emevi hükümdarları arasında en ılımlı ve adil
hükümdardı. Başa geçer geçmez Muaviye I’den itibaren Hz Ali ve soyuna
camilerden yapılan küfürler kaldırıldı. Ömer II’e adaletinden dolayı Hariciler
bile biat etmişlerdi.
·
Yezid II bin
Abdulaziz (720-724)
·
Küfe taraflarında Hariciler yarı bağımsız gibi hüküm
sürerlerken II. Yezid, kardeşi Mesleme bin Abdülmelik'i 10 000 kişilik
bir kuvvetle göndererek Hariciler'in
lideri Bestam’ı öldürür
·
Eski Irak valisi Yezid bin Muhalleb Horasan
valisi iken Curcân'da(Türk ili) elde
etti ği ganimeti teslim etmek istemedi ğinden II. Ömer tarafından hapsedilmişti.
Hapisten kaçarak isyan eder fakat isyan yine halifenin kardeşi Mesleme bin
Abdülmelik tarafından bastırılır, Yezid bin Muhalleb ve ailesi katledilir.
·
Ömer II zamanında İspanya'da kabile adaletli
yönetim nedeniyle anlaşmazlıklan görülmezken, şimdi eski kabile kavgaları yeniden alevlenmişti, İspanya iç savaş durumuna girmişti.
·
Haccac' ın kardeşi tarafından Yemenliler'den tahsil
edilen ağır vergi, II. Ömer tarafından kaldınlmışken, Yezid II döneminde tekrar
konulmuş halk sefil duruma gelmişti. Ömer II’in kurduğu düzen yok edilmişti. Vergi düzeni kaldırılmış, Hristiyanlara verilmiş olan
kiliseler geri alınmış , hatta onların kilisedeki resimler önünde ibâdet
etmeleri yasak edilmişti. Hariciler de önde gelen düşman kabul ettikleri
kişileri öldürmeye başlamaları bu döneme denk gelmektedir.
·
II. Yezid sarayda cariyelerinden özellikle Habâbe’nin
etkisine girmiş Hebaba istediği kişiyi devlet kademesine getirmeye başlamıştı. Mesleme bin Abülmelik onu boş yere
uyarmaya çalıştı. Cariyenin ölmesinin hemen akabinde Yezid II de ölür.
·
Hişam
(724-743)
·
Hişam'ın saltanat ı sırasında bir Türk hükümdarı
Afşin Fergana'da ayaklandığından Horasan valisi Eşres bunu
bastırmakla uğraşmaktaydı. Fakat Emevi Emirlerinden birinin şikayeti üzerine
vazifeden azledildi. Yerine gönderilen valilerin yeteneksiz ve rüşvetti olmaları
nedeniyle onlar da görevden alındılar(Cüneyd, Asım Hilali daha sonra Esedi Kasri).
·
Bu sırada Irak valisi Halid-i Kasri Haricileri
inim inim inletirken Haricilerin ardı arkası kesilmeyen isyanları nedeniyle
Halid de görevden alınd.
·
Hişam devrinde Araplar batıda daha başarılı
oldular Abdurrahman bin Gafiki Avrupa içlerine ilerlemişti. Fakat
ilerlemesi Fransa’da durdurulmuştu.
· Emevi devrinin en büyük hiciv şairleri Ferezdak, Ahtal ve Cerir'in karşılıklı hicivleri döneme damgasını vurmuşlardı. Özellikle Ferezdak'ın Emevilere yakın olmasına rağmen Hişam'ın Kabe'de ezilme tehlikesi geçirmesi fakat Peygamberin torunu Hz Hüseyin'in oğlu İmam Zeynelabidin'in gelişi ile herkesin ona yol vermesi üzerine kim olduğu sorar. Ferezdak, burada sanatını konuşturup Hişam'ı cahillikle suçlamış Hz Ali soyunu övücü kasidesini Kabe'de söyleyince Hişam'ın hışmına uğrayıp hapsedilmesine neden olmuştu. Ancak Hişam'a tepkiler artınca Ferezdak da Hişam'ı keskin diliyle yermeye başlaması üzerine serbest bırakılır.
· Emevi devrinin en büyük hiciv şairleri Ferezdak, Ahtal ve Cerir'in karşılıklı hicivleri döneme damgasını vurmuşlardı. Özellikle Ferezdak'ın Emevilere yakın olmasına rağmen Hişam'ın Kabe'de ezilme tehlikesi geçirmesi fakat Peygamberin torunu Hz Hüseyin'in oğlu İmam Zeynelabidin'in gelişi ile herkesin ona yol vermesi üzerine kim olduğu sorar. Ferezdak, burada sanatını konuşturup Hişam'ı cahillikle suçlamış Hz Ali soyunu övücü kasidesini Kabe'de söyleyince Hişam'ın hışmına uğrayıp hapsedilmesine neden olmuştu. Ancak Hişam'a tepkiler artınca Ferezdak da Hişam'ı keskin diliyle yermeye başlaması üzerine serbest bırakılır.
·
Velid
II (743-744)
·
Hişam’dan sonra Yezid'in oğlu Velid II başa geçti. Velid II babası ve amcası
gibi eğlenceğe düşkündü. Bu dönemde şair tartışmaları yaptırılırdı. Saray şairi
el-Ahtal ve rakipleri Cerir ve Farazdak şiirlerle birbirlerini
yererlerdi. Şiirin yanı sıra şarkılar da önem kazandı. Bu arada kadın aşkı şiirlerde
ve şarkılarda yer aldı. Cahiliye devrindeki şaraba düşkünlük, Arap şiirinde de
öylesine önemli bir yer tutmuş tu. II. Velid kadınlar, şarkıcılar ve şairler
arasında zevk ve eğlence içinde yaşamaya devam etti. İslam’a uymayan bu hayatın yanı sıra dine de saygı
gösterilmedi: Kuran' ı attığı oklarla kutsal kitabı delik deşik etmesi ve bir
cariyesine hilafet elbiselerini giydirerek camiye imamlığa bile göndermiştir. Eğlence için vergileri artırmak
istemesi Velid II’in öldürülüp kafasının kesilmesine neden oldu, cesedinin
yanına kırık testi koyup onu sergilediler.
Emevi Devletinin çöküsü
·
Yezid
III (744)
·
Şam'da resmi biat sırasında II. Ömer'i örnek
alacağını ülkeyi adaletle yöneteceğini söylemiş, fakat Velid II’in destekçileri
eski geleneklerin devamından Emevi gelirlerinin kısılmasını istemediklerinden
isyan ettiler. Önce Hums kenti, sonra Filistin, Yemame, Irak, Horasan ve Mağrip
isyanları başgösterdi. Bunlara dayanamayan Yezid III öldü.
·
İbrahim
bin Velid (744): Tahttan vazgeçmişti.
·
Cariyeden doğma ilk halife olan III. Yezid
ölünce yerine gene bir cariyeden doğma olan kardeşi İbrahim geçse de Şam'ın dışında
hiç kimse kendisine biat etmediğinden tahttan feragat ederek bir kenara
çekildi. Bunun üzerine daha önce ayaklanm ış bulunan ve I. Mervan' ın
torunu olan Mervan bin Muhammed'e biat olundu.
·
Mervan II
(744-750)
·
II. Mervan'ın başa geçmesinden hemen sonra
Humus ve Filistin halkı ayaklandı. Hariciler de fırsattan istifade ederek halkı
kendi inançlarına katılmaya çağırdılar. Hariciler Yemen, Hicaz ve bütün Irak
dolaylarında isyan ettiler. Mervan II
duruma hemen müdahele ederek isyanları bastırmayı başardı. Hz Muhammedin amcası
Abbas’ın soyundan olan Abbasilerin 750
tarihinde II. Mervan' ın öldürmeleriyle Emevi
halifeliği böylece yıkılır.
· Emevi devletinin yıkılması
(1) Doç. Dr. Bahriye Üçok, İslam Tarihi Emeviler-Abbasiler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fak. Yayınları,Sevinç Matbaası, 1968· Emevi devletinin yıkılması
1. Yukarıda anlatıldığı gibi hükümdarların zevk-ü sefaya
düşmeleri ile Abbasi hareketi; Peygamberin
amcası Abbas'ın soyundan gelenler ailesinin lideri olan Muhammed Eemeviler alehinde çalışmaya
başlaması ve taraftarlarının sayısının çoğalması. (720-724).
2. II.
Yezid'in kötü yönetimi ve Emevi saltanatı yöneticilerinin kötü tutumları
kendilerine karşı bir Şuubiye partisi yaratması
3. Hz. Ali soyundan gelenlerin bölünmeleri: Halife
Hişam zamanında Hz. Hüseyin'in torunlarından Zeyd huzura çıktığı zaman, Halife
tarafından tahkir edilerek kovulmuştu. Zeyd ayaklansa da öldürüldü. Bu yetmiyormuş gibi. Emeviler onun
cesedini yerinden çıkarıp yakmışlar ve külünü Fırat ırmağ'ına atmışlardı. Zeyd’in
imam olduğunu kabul edip onu takip edenlere şii inancındakiler Zeydiler olarak kabul edildiler. Zeyd’e
bağlı oolmayan Şiilere İmamiye adı
verilmiştir ki, bunlar Zeyd isyanına katılmamışlardı. Şiiler arasındaki bu
bölünme Abbasi ailesinden Muhammed
bin Ali’nin işine yarayacaktır. O ölmeden önce üç oğlunu veliaht ilan
etmişti. İbrahim, Ebu'l-Abbas (Seffah=kan dökücü) ve
Ebu Cafer (Mansur) idiler.
4. Ebu
Müslim hareketi: Ebu MüslimArap asıllı olmasına rağmen
Horasan'da doğup büyümüştü; sonradan, Abbasilerin hizmetine girmişti. Ebu
Müslim bu bölgede Haşimileri savunacak yandaşlar buldu; kısa bir süre sonra bu
bölge halk ını Emevilere karşı ayaklandırmakta gecikmedi. Harici lideri Kirmani’nin
öldürülmesi Haricilerin Ebu
Müslim’e katılmasına neden oldu. Ebu Müslim’e bağlı Kahtaba bin Şebib
adında Hicazlı bir Arap, Emevi komutanı Nasr bin Seyyah’ ı Serhas'a kadar
koğuşturarak büyük zararlara uğratmıştı. Kahtaba bin Şebib Cürcan'da
Nasr bin Seyyar'ı yendikten sonra, hemen batıya yürümüştü. Kahtaba Rey’e
girdikten sonra Irak'a geldi, Fırat'a yakın bir noktada
ordugahını kurdu. Irak valisi Yezid'in ordusu ile Kahtaba'n ın ordusu
Hz. Ali'nin oğlu Hz. Hüseyin'in şehit edildiği yerde karşılaştılar. Emeviler burada
büyük bir yenilgiye uğradılar, ama Kahtaba ölünce oğlu Hasan ordu kumandanlığım
eline aldı ve Vâsıt'a kadar, kaçışan Emevileri kovaladı. Mervan
yenilgi haberlerini aldığı sırada İbrahim'in
Ebu Müslim ile gizlice haberleştiğini öğrenince İbrahim’i
katletti. Veliahtlık sırasına göre İbrahim'in yerini alan Ebu'l-Abbas Abdullah
kardeşinin üzücü akibetinin öcünü almaya yemin etti. Bu yemini öylesine
tuttu ki, kendisine Seffah lakabı verildi.
Kaynaklar
(2) İSMAİL YİĞİT, “EMEVİLER” TDV İslam Ansiklopedisi, http://islamansiklopedisi.org.tr/emeviler#1 (17.04.2020)
(3) ALİ
ŞAKİR ERGİN, “FEREZDAK” TDV İslam Ansiklopedisi, http://islamansiklopedisi.org.tr/ferezdak
(17.04.2020)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder