İSLAM TARİHİNDE EMEVİLER DEVRİ 661-750
İslam devletinin genişlemesi |
• Emevilerin
Özellikleri
1. Milliyetçi
bir politika izlemeleri
2. Fetihçi
siyaset izlemeleri
3. Hilafeti
saltanat haline getirmeleri
•
Devletin başkenti: Şam
•
Devletin kurucusu: Muaviye
• Emevi
fetihleri ev askeri hareketleri;
§ İstanbul
kuşatmaları gerçekleşir.
§ İndus
nehrine kadar yerler fethedilir.
§ Ukbe
bin Nafi adlı komutan Kuzey Afrika fetihlerinin tamamladı.
§ Tunus’ta
Kayrevan şehrini kurarak burayı Ifrıkiye (Afrika) vilayeti merkezi yaptı.
•
Kerbela olayı: Muaviye’nin ölümüyle başa Yezid
geçti. Böylece halifelik saltanat (babadan oğla) halini aldı. Muaviye’nin Hz Hasan’a verdiği sözü tutmaması
nedeniyle (Muaviye’den sonra Hz Hüseyin
başa geçecek) Hz Hüseyin, Yezid’in
halifeliğine karşı çıktı.
• Bu olayın sonucu;
1. Yezid’in askerleri Hz Hüseyin ve yanındakileri şehit ettiler.
2. Müslümanlark kesin
olarak mezheplere bölündüler.
Cebelitarık boğazı |
•
Kadiks savaşı (711):
•
Tarık bin Ziyad, Emevilerin Afrika valisi Musa bin Nusayr’in azatlı kölesiydi.
•
Ondan aldığı emirle İspanya’ya hükmeden Vizigot
krallığını bu savaşta yenerek İspanya ve Portekiz’i fetheder.
Müslümanlar bu yeni fethedilen yerlere Endülüs dediler.
•
Müslümanların ilerlemesini Franklar Puvatya
savaşında durdurdular.
Emevilerin Orta Asya fetihleri:
§ Horasan valisi Kuteybe bin Müslim, Ceyhun nehrini geçerek; Semerkant, Beykent ve Buhara gibi Türk şehirlerinde katliamlar yaparak bu bölgeyi Emevilere bağlar.
§ Horasan valisi Kuteybe bin Müslim, Ceyhun nehrini geçerek; Semerkant, Beykent ve Buhara gibi Türk şehirlerinde katliamlar yaparak bu bölgeyi Emevilere bağlar.
§ Türgeş
kağanı Sulu Kağan, Emevileri durdurmayı
başarır.
Emevilerin
yıkılma nedenleri
1. Emevilerin
ayrımcı tutumu
2. Arapları diğer milletlerden üstün görmeleri (Mevali)
3. Şiilerin
ve Haricilerin uğradığı baskılar
4. Müslüman
olmayanların ödemesi gereken vergiyi Müslüman oldukları halde Türk ve
İranlılardan almaları
5. Şuubiyye
(milletler) denilen hareketin İran ve
Türk isyanları
• Emevilerin
milliyetçi olduklarına bazı kanıtlar
1. Mevali
siyaseti
2. Arap
parası bastırmaları
3. Arapçayı
resmi dil yapmaları
•
Endülüs Emevileri (756 –
1031)
•
Abbasiler, Emevileri yıktıktan sonra Emevi
ailesinden olanları öldürmeye başladılar.
•
Emevi ailesinden
Abdurrahman, Endülüs’e gelerek devleti kurdu.
•
Başkent olarak Kurtuba (Cordoba) oldu.
•
Abdurrahman ülke içinde siyasi birliği ve düzeni
sağladı.
•
Abdurrahman’ın ölümünde sonra Hristiyanların
baskısı ve taht kavgaları nedeniyle zayıflasa da III. Abdurrahman devleti
yeniden güçlendirmeye başlamıştır.
•
Bu dönemde Halife unvanı kullanması İslamda siyasi bölünme olduğuna kanıttır.
•
III. Abdurrahman ve II. Hakem devletin en güçlü
olduğu dönemdir.
•
Ünlü İslam filozofu İbn Rüşd bu dönemde
yaşamıştır.
Endülüs |
• Bu
dönemde :
1. Abbasi
Hilafeti (Asya-Bağdat’ta)
2. Endülüs
Emevileri Hilafeti (Avrupa-Kurtuba’da)
3. Şii
Fatimi Hilafeti (Afrika-Kahire’de)
• Ayrı
halifelerinin olması İslam devletinde siyasi ayrılıkları gösterir.
• Endülüs
Emevileri zayaflayınca toprakları üzerinde küçük devletçikler (Tavaif-i Mülük)
kuruldu.
• Bu
devletçiklerden en önemlisi başkenti Gırnata olan Beni Ahmer devleti oldu.Bu
devlete Kastilya kraliçesi İsabella ve Aragon kralı Ferdinand son verdi.
• Müslümanların
bu zor durumuna kayıtsız kalmayan Osmanlı sultanı II. Bayezid Müslümanlara yardım etmiştir (1492). Kemal Reis komutasında gönderdiği donanma hem Müslümanları hem de Musevileri Kuzey Afrika ve Balkanlara taşıtmıştır.
Beni Ahmer devletinden kalma El Hamra Sarayı |
• Endülüsta
İslam medeniyeti
• Tuleytula
(Toledo) tercüme akademisi kuruldu.
• İbn
Rüşd gibi bilim adamlarının kitapları batı dillerine çevrildi. Yunan felsefeciler
böylece Avrupa’da tanındı.
• Beni
Ahmer devleti döneminde «Elhamra sarayı»
yapıldı.
saraya ithafen söylediği parça
Bir savaş efsanesi aslen köle olan Tarık bin Ziyad'ın İspanya fethi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder