· Yahudilerin Babil Sürgünü (MÖ 586- MÖ 538) ve Pers
Yönetimi: Babil sürgünü
Pers iktidarıyla sona erdi. Pers kralı Keyhüsrev( II.Kiros) MÖ 538 yılında Babil’i ele geçirip Yahudilerin
vatanlarına dönmelerine izin vermişti. Bu nedenle Yahudi din kitabı Tevratta
Kiros, Yehova’nın elçisi görülür. Pers kralı II. Dairus döneminde Yahudiler
vatanlarında özerk duruma geldiler. Yahudiler, Babiller tarafından yıkılan
tapınakları yerine MÖ 515’te ikinci tapınaklarını Perslein bölge yöneticisi
Zerubbabel liderliğinde inşa ettiler. Bu Pers döneminde İbraniler küçük bir krallığı
özerk olarak oluşturdular. Ne var ki İbrani kökenli devlet din temelli Yahudi
devletine evrilmiş de oldu. Aslında Babil ve Persler için sıradan olan Yahudi
sürgünleri Yahudiler için dönem noktası olmuştur.
Yahudilerin vatanlarına gitmesine izin veren Pers İmparatoru Büyük Kiros
·
Babil
sürgünü Yahudi seçkinlerinin ve din adamlarının Babil saraylarında iyi eğitim
almalarını engellememiştir. Hezekiel’in yaşadığı ev Yahudiler için toplanma evi
olmuştu. Böylece Yahudiler milli birliklerini benzer toplantılarla devam
ettirdiler. Yahudiler sürgünde ve sürgün sonrası Aram dilini konuşur oldu.
·
Aşağıda
İbranice ve Babilce ay adları yazılıdır (Bu ay adlarının birbirine yakın olması
iki dilin akraba olduğunu da gösterir.):
·
Pers
yönetiminde Filistin bölgesinde isyanların olmaması ve huzurun devamı için
Ezra’yı (ve Nehemya) görevlendirilmiştir. Ezra yaptığı reformlarla Yahudiliğin
temellerini atarak Yahudiliğe dini ögeler eklemiştir. Bu nedenle kendisine “İkinci Musa” denilmektedir. Sürgün
dönüşü yeni sunaklar ve ibadet yerleri açıldı. Zerubbabel denilen bölge valisi
döneminde tapınaklar yapıldı. Ezra (ve Nehemya) kral emriyle Kudüs’e oraya
gimek isteyenlerle gitti. Nehemya, bölge valisiyken Ezra Harun soyundan geldiği
için dini yönetici olmuştu. Bu iki kişinin yaptığı refotmla Yahudiler milli ve
dini kimlik etrafında kaldılar. Sürgünden sonra Yahudiler ve Yahudilerin Yahudi
olarak kabul etmedikleri Samariler arasında evlilik yapma uygun görülmedi.
Samariler günümüzde bile tam Yahudi olup olmadıkları tartışmalı olup
bazılarınca bölgeye sonradan yerleşip Yehova’yı tanrılaştırdıkları kabul
edilir. Ezra (ve Nehamya)’ya göre sadece sürgüne gidenler Yahudidir. Sürgüne
gitmeyenler ki sürgüne gitmeyenler de vardı.
Ezra bu toplumla evliliği yasaklayınca Samiriler de Kudüs’e saldırırlar.
Samiriler bu nedenle kendilerine ayrı ibadet yeri kurdular. Ezra Tevratı yazıya
geçirir. Bazılarınca da Tevratı tahrif ettiği söylenmektedir.
·
Ezra
Kimdir? Yahudilerin sürgün dönüşlerinde onlara liderlik ve rehberlik eden
tarihi karakterdir.
·
Helenistik yönetim: Pers yönetiminden sonra Makedonyalıların
yönetimi başlamıştı. İskender’in vefatından sonra Diodochi (halefler) savaşı
dönemi başladı. Bölgede I. Ptolemaios daha sonra Selevkos’lar egemen oldular.
Helenistik dönemde Yunanlaştırma siyaseti Yahudileri Yunanlılaştırma siyaseti
uygulanmıştı. IV. Antiokhos (MÖ
175-Mö 167) bölgede Yahudi geleneklerini yasaklamıştır. Ayrıca torah (Tevrat ve
Zebur) yaktırılır, Sünnet yasaklanır, Yunanca zorunlu hale getirilir. Yahudi tapınaklarına Zeus heykelenin
konulması Yahudi isyanlarına neden olmuştu. MÖ 163 yılında (veya 167) Makabi (Makkabaioi) hanedanı Suriye’de egemen olan
Selevkoslara isyan ettiler. İsyanını bastırmak için Yunanlılar Kudüs’te kısa
egemenlik kuran Yahudi merkezini ele geçirmiş ancak Yunanlılar Yahudilerin özerkliğini
tanımak zorunda kalmışlardı. Yahudiler MÖ 167 ile MÖ 37’ye kadar Makkabaioi
hanedanı etkilidir. Makkabaioi egemenken Roma egemenliği başladı.
Selevkoslara isyan eden Makkabaioi kabilesinin etki alanı
·
Roma yönetimi: Yunan/Helen egemenliğinden sonra bölgede
Roma yönetimi başladı. MÖ 64(veya 67) ve MS 324 yılları arasında Romalılar
bölgeyi yönettiler. Romalıların ilk
dönemlerinde Yahudiler görece iyi yaşamış hatta Roma’ya bağlı Herodes kral
görülür. İkinci tapınağı onarıp şehri büyütür. Herodes ‘in soyundan biri olan Agrippa,
Caligula’nın güvenini kazanarak MS 41’de kral ilan edildi. Ancak Roma-Yahudi
çatışmasının nedeni Jüpiter sunağının tahrip edilmesi ve Caligula’nın krndi
heykelini sunakta yaptırmak istemesidir.Yahudiler bağımsızlık için MS 66- 77
yılları arasında isyan edince inşa etmiş oldukları ikinci tapınakları da Titus
Flavius Vespasianus tarafından yıkılmıştır (MS 70). Bu tapınağın kalıntıları
günümüzde “ağlama duvarı” olarak bilinmektedir. Yahudilerin Roma’ya sonraki isyanları MS 135 yılında oldu. Her iki isyanda da Kudüs şehri tahrip edildi. Bu
olaylar üzerine Yahudiler başka ülkelere göçe zorlanmışlardı.
·
Roma,
Filistin ve çevresini tanımlamak için “Provincia Iudaea”eyaleti adını
kullanmaktadır. Roma bölgeti ele geçirdiği zaman Yahudileri dini yönden özerk
bırakmıştı.
·
MS 66 yılındaki isyan:
·
İmparator
Neron dönenminde yaşanmıştır. Bu isyanın nedenleri; Yahudi geleneklerinin
aşağılanması, bölge valilerini yeteneksizlikleri ve Roma’nın Yahudilere karşı
kullanacağı soylu sınıfı yaratamamasıdır.
·
Neron
İsyanı bastırmak için Vespasianus ve oğlu Titus’u görevlendirir. Vespasianus
ve oğlu Titus isyanı şiddetle bastırır. Yahudiler, ikinci tapınaklarını
kaybederler. Yahudiler Roma’nın farklı yerlerine sürgüne gönderilir.
Yahudiliğin dini ritüelleri yasaklanmasa da onlardan ağır vergiler alınarak
devlette temsil hakkı verildi.
·
Vespasianus
ve oğlu Titus’tan sonra Domitanus başa geçer. Bu dönemde Yahudilik ve
Hristiyanlık için zor dönemdir.
·
MS 117 yılındaki isyan:
·
Bu
Yahudi isyanı Mısır’da Yahudilerin çıkardığı isyandır. Başlarında Artemisio
vardır. Mısır’daki çoğu Romalının öldürülmesi üzerine Yahudiler üzerine
lejyonlar gönderilerek isyan bastırılır.
·
MS 135 yılındaki isyan:
·
İmparator
Hadrianus döneminde patlak veren isyandır. İsyan “Bar Kokhba” olarak da
bilinir. Bu isyanın başlamasına neden olarak; ikinci tapınak yerine Jüpiter
(Zeus) tapınağının inşa edilmek istenmesi gösterilir.
Roma mitolojisindeki baştanrı Jupiter (antik Yunan'daki Zeus)'in temsili resmi
· Bu isyan da diğerleri gibi şiddetle bastırılır. Yaklaşık olarak 600 bin Yahudi öldürülür. Samaria’daki Yahudiler için Gerizim dağına Jüpiter tapınağı yapıldı. Yahudiler, Roma’nın farklı yerlerine sürüldüler. Böylece Yahudiler bütün Roma ülkesine yayıldılar.
Rama'da Yahudilerin köleştirildiğini ve sürüldüğünü gösteren Titus Flavius Vespasianus'un zafer takı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder